20100112

baba, báb

báb: fn 1. nép vál Játék baba. / pejor Divatbáb.
2
. szính Emberi v. állati alakot ábrázoló, kézre húzva zsinórral mozgtható figura / pejor Mások akaratának vakon engedelmeskedő ember.
3
. nép Mézesbáb.
4
. kat kiv Szúrófegyverrel való gyakorláshoz haszn szalmából font figura.
5
. próbababa.
6
. Tekebáb.
7
. vál Sakkfigura.
8
. Ép Korlátnak, mellvédnek elnyújtott körte alakú kis oszlopa.
9
. táj Kévékből kúp alakba rakott csomó.
10
. nép A guzsalyra egyszerre felköthető, kender-, v lenrostból álló csomó.
11
. nép Földbaba.

báb: fn áll Átalakulással fejlődő rovarnak az ivarérettséget megelőző alakja, ill. az ilyen alakú rovar.

baba: fn 1. Játék baba. gyerm Bekötözött ujj, ill. ennek pólyája.
2
. kedvesk Csecsemő, kisbaba.
3
. nép v. szépítő Vkinek a szerelmese, szeretője. /biz Fiatal nő.

4. biz Tekebáb.
5
. biz Földbaba.
6
. táj Kévékből kúp alakba rakott csomó. / Zsúp.
7
. Tex Fonalból tekert hosszukás gombolyag. / nép A guzsalyra egyszerre felköthető kender-, v lenrostból álló csomó.
8
. hajó Bak.
9
. Próbababa.
/Magyar Értelmező Kéziszótár/


Báb (baba, bábu)

"Jelképes funkciója szerint képmás, mely az ábrázolt istent, jó s gonosz szellemet, őst, élő állatot és embert, annak testrészét vagy éppen a holtat helyettesíti. "
/Jelképtár/

" A hagyományos bábszínház az egyes karaktereket, embertípusokat- mondhatnók az archetípusokat- személyesíti meg, szimbolizálja figuráin keresztül. "

"féreg/hernyó/báb: A rovarok fejlődési fázisai. • A hinduizmusban a változás jelképe. A leveleken mászó hernyó a lassú, de folytonos haladásra, a lárvaállapotból lepkévé vagy bogárrá való átváltozás pedig a lélek különböző testi fázisaira, a lélekvándorlásra utal. • A lárva az antikvitásban a lélek-pillangó állapotot megelőző halál."

"A pusztulás, a végítélet képeként is szerepel: „a férgük nem pusztul és a tüzük nem alszik el” (Iz 66,24; Mk 9,48). Ezért a halálban való megsemmisülés, a kárhozat, s a legfőbb gonosz, elnevezése is lehet „nagy féreg”. A gyümölcsöt megrontó féreg a bűnre, a fertőzöttségre utal. Ugyanakkor a pillangóvá változó hernyó mint Krisztus-szimbólum a feltámadás kifejezője."
/Szimbólumtár/



Hogy számomra mit jelent, azt nehéz megfogalmazni.
Emlékszem, kislányként, a szokásokkal ellentétben, nem nagyon szerettem babázni. Nekem mackóim voltak.
Valójában a babák mindig is kicsit megrémítettek, nem tetszettek, csúnyának találtam őket többnyire- amelyeket nem, azok annyira drágák voltak, hogy álmodni sem tudtam róluk-, sőt néha megijesztettek a holt-merev, csillogó szemükkel. Számomra megnyugvás volt Chucky felbukkanása, olyan naugyeénmindigistudtam- érzés. lol Azóta is nagy kedvenc.
Azért volt egy baba, anyuci Kati-babája, amelyiket szerettem,ill. csak szerettem volna, mert nem nyúlhattam hozzá, csak ritka kivételes alkalmakkor. Amolyan jutalomfélekképen. Hát pedig attól a babától nem féltem, az az egy felébresztett bennem némi anyai érzést, pedig inkább már nagylányos baba volt. *na bumm,még1 bizonyíték, már akkor sem voltam 100as lol*
Azért buzgón igyekeztem megfelelni a velem szemben támasztott elvárásoknak, és tudatosan kényszerítettem magam, hogy időnként leüljek öltöztetni vagy fésülgetni a babáimat * :P* - bár titokban mindig is jobban szerettem a hagyományos női szerepek gyakorlása helyett fára mászni vagy bogarakat megfigyelni.


Na persze ma már találok olyan babákat, amik tényleg tetszenek. Bár némelyik kedvencem nem épp nyilvánvaló, Freud bácsink bizonyára mesébe illő teóriákat gyártana a lelkivilágomról ^^lol
Mint például ő is, bár ő még normálisabb féle:
Hiába, nem tudom azt mondani ez, olyan élethű. Igaz kicsit feminin, de nem baj, nekem azért nagyon tecc Mr. Darkos-felemás-tekintet . Főleg mert a béna, nyálas Ken babákat miiiindigis utáltam, és olyan kevés a fiú baba, *mintha nem születnének fiú csecsemők, ha már a női szerepek gyakorlásánál tartunk... :P najóóó az igaz h ez sem csecsemő-baba xD* Barbie kb 8 éves koromban még elbűvölt kissé, de már az is a múlté.
Azért nagyon is megértem azokat akik tetemes összegeket és rengetek energiát, időt pazarolnak ezekre a szépséges babákra, egyéni jelleget, személyiséget kölcsönöznek számukra, hisz kicsit önmagukat valósítják meg bennük. Akik talán lenni szeretnének, akik lehetnének egy másik világban. Igazán lélekjelképek ezek.
És az ő szomorú, kissé degenerált, halálra-vált bocit idéző tekintete is elbűvölő.
És most ez a véres-grófnő-múmia-baba:
Hát angyali, nem?
És ha már emlegettem csecsemő-babákat is itt egy édibédi, kicsi zombibaba:
És Kitano-bá bábjai:
Bár erről majd egy külön bejegyzésben bővebben -sokkal bővebben-, mert ez annyira jó film. ^^


Jon Beinart hernyóbabája. lol Szédületes!!! *_____*
Am facebookja és deviantart
Lehet elmélkedni, miféle lélekfejlődés útja ez, és milyen pillangó kelhet ki ezekből... =D
Szót ejthetnénk még voodoo-babákról, és szerettem volna párszor már magam is készíteni egyet, hogy rontást hozzak és megkínozzak egyes elvetemült egyéneket, akik merészeltek a lelkembe gázolni, de végül mindig elhalványul a mérgem, tovaszáll, és már nincs bennem se kedv, se türelem, a hitről nem is beszélve, hogy ilyenre pazaroljam a drága időmet. :D
Hát a woodoo nem az én műfajom...

Végül kaptam odafentről vagy odaátról- ahol az igazság is van, mint tudjuk Mulder ügynök óta- egy igazi, gyönyörű, csodálatos babát, aki szépen és gyorsan nő, észre sem veszem és már ki is röppen a fészekből, de akkor is mindig az én babám marad! És mindig is nagyon büszke voltam, vagyok és leszek rá, bármerre is vezeti az útja. ^^

No comments:

Post a Comment